IMPAK

KESAN TERHADAP PENSYARAH

KEKUATAN

Penjimatan dari segi
Masa
  •  Tiada lagi proses mencetak, menanda dan membuat analisis.


Kos
  • Kos mencetak seperti penyediaan dakwat/toner dan kertas dikurangkan
  • Kos membaik pulih mesin fotostat dapat dikurangkan.


Erata soalan dapat dikemas kini dengan mudah
  • Tidak perlu mengambil masa untuk memaklumkan pelajar tentang pembetulan soalan
  • Pensyarah boleh terus membetulkan soalan di dalam Google Form tersebut dan pembetulan  itu akan terus dikemaskini oleh Google Form


Mengenal pasti prestasi pelajar dengan mudah dan cepat serta tindak susul dapat dibuat dengan cepat.

  • Analisis data dilakukan secara automatik oleh Google secara individual atau keseluruhan, malah GF memberi analisis bagi setiap soalan.
  • Pensyarah dapat mengenal pasti pelajar yang perlu dibantu dan topik mana yang perlu diberi penekanan

Menyediakan pelajar dengan peperiksaan CBE
  • Ujian secara online merupakan satu bentuk latihan kepada pelajar untuk menjawab soalan menerusi skrin, Mereka perlu cekap mencari poin-poin penting soalan tanpa perlu menggaris di atas kertas lagi.
Tidak perlu mencari platform yang baru.             
  • GF mampu menyediakan soalan-soalan mengikut format seperti CBE yang mengandungi soalan berbentuk Multiple Choice Question, Number Entry, Multiple response, Multiple response matching dan Drop down Entry


KELEMAHAN


Kelemahan
Cara mengatasi
1.
Pensyarah tidak tahu menggunakan Google Form
  • Mempelajari secara kendiri melalui website-website tertentu seperti You Tube.
  • Belajar daripada pensyarah lain yang lebih mahir menggunakan GF
  • Mengadakan perbincangan berkala di antara pensyarah


2.
GF tidak menyediakan jawapan dalam bentuk table
  • Pensyarah gunakan kreativiti sendiri bagi menyediakan soalan seperti tersebut


3.
Kelas yang sedia ada tidak mampu memberi prasarana untuk menjalankan ujian berkomputer
  • Pensyarah menjalankan ujian di luar waktu pejabat dengan menempah kerja lebih masa daripada penyelia makmal komputer bagi membuka makmal komputer



KESAN TERHADAP PELAJAR


Soal selidik berkenaan kesan penggunaan GF terhadap pelajar telah dijalankan secara online seperti berikut;

Daripada syeksen 1 soalan selidik  yang berbentuk skala 1 hingga 5 hampir kesemua pelajar bersetuju dengan perkara-perkara berikut:

  1. Pelajar dapat mengetahui skor mereka dengan cepat.
  2. Markah tersebut dapat meningkatkan motivasi dalam diri pelajar.
  3. Markah tersebut dapat meningkatkan daya persaingan mereka.
  4. Mereka dapat mengetahui tahap pemahaman mereka terhadap sesuatu topik dengan cepat.
  5. Mereka dapat mengatahui jawapan yang betul pada soalan yang salah sebaik sahaja ujian tamat.
  6. Mereka dapat memperbaiki pengetahuan terhadap isi pelajaran dengan cepat.
  7. Mereka dapat mengetahui sub topik yang perlu diberi penekanan.








Bagi syeksen 2 soalan no. 5 bagi soalan soal selidik yang ditanya kebanyakan pelajar bersetuju bahawa kaedah inovasi ini merupakan satu asimilasi kepada peperiksaan CBE yang sebenar.




kesimpulannya kekuatan daripada pihak pelajar ialah:

  • Penijmatan dari segi masa menunggu
  • Impak positif terhadap pembelajaran
  • Impak positif terhadap keyakinan diri
  • Pelajar bersedia untuk menghadapi peperiksaan CBE kelak


KELEMAHAN

Kelemahan yang paling ketara hasil daripada dapatan soal selidik ialah:

1.  Kemudahan kelajuan internet adalah perlahan menyebabkan 
  • Soalan-soalan yang terdapat imej akan menghadapi masalah untuk melayarnya. Imej akan keluar perlahan.
  • Masalah ketika menghantar jawapan


2.  Feedback jawapan yang disediakan tidak menyediakan format yang kemas.

3.  Sukar membuat ulangkaji kerana ia berbentuk online

4.  Sukar menjawab menggunakan skrin berbanding dengan kertas.


Cadangan penambah baikkan

1.  Pihak kolej hendaklah menaik taraf liputan jaringan internet 

2.  Pensyarah telah menyediakan pautan jawapan dalam feedback Google Form.

3.  Pensyarah menetap tetapan bahawa jawapan dihantar hanya sekali sahaja pada email yang sama. Sekiranya pelajar membuka balik pautan tersebut melalui email yang sama pelajar hanya dapat jawapan yang telah dijawab sebelum ini.

4.  Kesukaran ini merupakan satu kelebihan kerana, ia merupakan satu simulasi kepada CBE sebenar. Lama kelamaan pelajar akan semakin mahir menjawab menggunakan skrin.













2 comments:

  1. Satu usaha yang harus dipuji dalam meningkatkan profesional pendidikan. Tahniah! teruskan usaha anda

    ReplyDelete