KESAN TERHADAP PENSYARAH
KEKUATAN
Penjimatan dari segi
|
Masa
|
Kos
|
|
Erata soalan dapat dikemas kini
dengan mudah
|
|
Mengenal pasti prestasi pelajar
dengan mudah dan cepat serta tindak susul dapat dibuat dengan cepat.
|
|
Menyediakan pelajar dengan peperiksaan CBE
|
|
Tidak perlu mencari platform yang baru.
|
|
KELEMAHAN
Kelemahan
|
Cara mengatasi
|
|
1.
|
Pensyarah tidak
tahu menggunakan Google Form
|
|
2.
|
GF tidak
menyediakan jawapan dalam bentuk table
|
|
3.
|
Kelas yang sedia
ada tidak mampu memberi prasarana untuk menjalankan ujian berkomputer
|
|
Soal selidik berkenaan kesan penggunaan GF terhadap
pelajar telah dijalankan secara online seperti berikut;
Daripada syeksen 1 soalan selidik yang berbentuk skala 1 hingga 5 hampir kesemua
pelajar bersetuju dengan perkara-perkara berikut:
- Pelajar dapat mengetahui skor mereka dengan cepat.
- Markah tersebut dapat meningkatkan motivasi dalam diri pelajar.
- Markah tersebut dapat meningkatkan daya persaingan mereka.
- Mereka dapat mengetahui tahap pemahaman mereka terhadap sesuatu topik dengan cepat.
- Mereka dapat mengatahui jawapan yang betul pada soalan yang salah sebaik sahaja ujian tamat.
- Mereka dapat memperbaiki pengetahuan terhadap isi pelajaran dengan cepat.
- Mereka dapat mengetahui sub topik yang perlu diberi penekanan.
Bagi syeksen 2 soalan no. 5 bagi soalan soal selidik yang ditanya kebanyakan pelajar bersetuju bahawa kaedah inovasi ini merupakan satu asimilasi kepada peperiksaan CBE yang sebenar.
kesimpulannya kekuatan daripada pihak pelajar ialah:
- Penijmatan dari segi masa menunggu
- Impak positif terhadap pembelajaran
- Impak positif terhadap keyakinan diri
- Pelajar bersedia untuk menghadapi peperiksaan CBE kelak
KELEMAHAN
Kelemahan yang paling ketara hasil daripada dapatan soal selidik ialah:
1. Kemudahan kelajuan internet adalah perlahan menyebabkan
- Soalan-soalan yang terdapat imej akan menghadapi masalah untuk melayarnya. Imej akan keluar perlahan.
- Masalah ketika menghantar jawapan
2. Feedback jawapan yang disediakan tidak menyediakan format yang kemas.
3. Sukar membuat ulangkaji kerana ia berbentuk online
4. Sukar menjawab menggunakan skrin berbanding dengan kertas.
Cadangan penambah baikkan
1. Pihak kolej hendaklah menaik taraf liputan jaringan internet
2. Pensyarah telah menyediakan pautan jawapan dalam feedback Google Form.
3. Pensyarah menetap tetapan bahawa jawapan dihantar hanya sekali sahaja pada email yang sama. Sekiranya pelajar membuka balik pautan tersebut melalui email yang sama pelajar hanya dapat jawapan yang telah dijawab sebelum ini.
4. Kesukaran ini merupakan satu kelebihan kerana, ia merupakan satu simulasi kepada CBE sebenar. Lama kelamaan pelajar akan semakin mahir menjawab menggunakan skrin.
Satu usaha yang harus dipuji dalam meningkatkan profesional pendidikan. Tahniah! teruskan usaha anda
ReplyDeleteterima kasih norisha
ReplyDelete